„Egy álom, ami rémálommá válhat” – Miért mennek tönkre a mikrovállalkozások?
Képzeld el, hogy sétálsz a városod főutcáján. Egyik oldalon egy pékség illatozik, mellette egy műkörmös, arrébb vegyesbolt, pár száz méterrel az egyik utcában kis autószerelő műhely. Mindegyik mögött emberek vannak – álmodozók, akik évekkel ezelőtt egyszer csak úgy döntöttek:
„Elég volt az alkalmazotti létből. Megcsinálom a saját bizniszemet!”
És megcsinálták.
Elindították a saját kis vállalkozásukat, reményekkel, lelkesedéssel, rengeteg munkával.
De sajnos a legtöbbjük nem lesz ott öt év múlva.
Tudtad, hogy Magyarországon közel 900 ezer vállalkozás működik, és 99,9%-uk mikro-, kis- vagy középvállalkozás? Ezek a kis cégek működtetik a hétköznapjainkat, adják a szolgáltatásaink nagy részét, és mégis – rengeteg közülük csődbe megy.
2024-ben hazánkban naponta több, mint 100 vállalkozás zárt be.
Miért?
Erről szól ez a cikksorozat. Küldetésem és célom az, hogy segítsek neked elkerülni ezeket a csapdákat. Hogy ne csak elindítsd a vállalkozásod, hanem évek múlva is működjön – és fejlődjön.
Egy igaz történet – A műhely, ami bezárt
Ismertem egy srácot, nevezzük most Istvánnak.
István imádta az autókat. A garázsában barátok kocsijait javította, és mindenki dicsérte:
„István, te ehhez nagyon értesz. Nyiss egy saját műhelyt!”
István hitt magában, a barátai, ismerősei is bátorították, hát úgy döntött vállalkozó lesz. Kibérelt egy kis műhelyt, vásárolt célszerszámokat, bejelentette a vállalkozást, és elkezdett dolgozni. Az első pár hónap remekül ment: jöttek a helyiek, barátok, ismerősök, mindenki ajánlotta. Jól haladt a munka, István nagyon örült, hogy hasít a vállalkozása.
Amikor jobban ment az üzlet, abban a hónapban többet vett ki a vállalkozásából. Azt gondolta, hogy ez már így fog menni örökké.
Aztán… jöttek a költségek.
Az egyik drága célszerszám eltörött, egy kisgép elromlott – újakat kellett vásárolni.
A könyvelő számlázott. Az adókat fizetni kellett. És a bérleti díj? Természetesen emelkedett, ahogy a szerződésben meg volt írva. István ezeket a dolgokat nem kalkulálta be.
A harmadik év elején már alig tudott lépést tartani a kiadásokkal. Nem maradt pénze fejlesztésre. Három év után be kellett zárnia a műhelyt.
És István egyáltalán nem volt rossz szerelő. Csak nem volt vállalkozó.
Három tanács, hogy te ne járj így
1. Tervezd meg vállalkozásodat
„A zsenit is legyőzi a hülye, ha van egy jó terve.”
A legtöbben ott hibáznak, hogy „fejben” vállalkoznak. Papíron már nincs idejük, energiájuk tervezni – csak csinálni akarják.
Pedig ha nem tervezel, akkor vakon mész előre. Vagy legtöbbször inkább hátra.
-
Mi lesz pontosan a terméked vagy szolgáltatásod?
Írd le! Egy mondatban. Ha nem tudod megfogalmazni egyszerűen, lehet, hogy még nem is tiszta az irány. -
Kik lesznek a vevőid?
Nem „mindenki”! Tudd pontosan, hogy kiknek kínálod – és miért pont nekik. -
Mennyibe kerül majd?
Most jön a legfontosabb: számolj reálisan. Mibe kerül neked egy termék vagy szolgáltatás előállítása? Ne csak az anyagköltséget nézd – számolj bele mindent.
Csak néhány fontos dolgot sorolok fel a kiadások közül, de hidd el ettől jóval több van:-
eszközök amortizációja,
-
szállítás,
-
bér és járulékok,
- adók
-
könyvelő,
- reklám költség
-
bérleti díj
-
Sokan ezekkel a kiadásokkal nem számolnak. Kivesznek egy jó helyet, fizetik a bérleti díjat az első évben, aztán amikor jönnek a várt és nem várt kiadások, nincs mozgástér.
A költség nő, de az áraikon nem mernek emelni, nehogy elveszítsék a vevőket.
A megoldás?
Már az elején úgy árazz, hogy legyen benne mozgástér! Az áraid ne csak a jelenlegi költségeidet tükrözzék, hanem a várható növekedéseket is. A vállalkozás nem pillanatnyi döntés – hanem hosszú távú játék.
2. Ne félj tanácsot kérni!
Ez a második leggyakoribb hiba. Sokan szégyellik, hogy nem tudják pontosan, mit hogyan kell – és inkább kitalálják, mint hogy kérdeznének.
Sok amerikai milliárdos legalább egyszer már tönkrement. De a hibáikból tanultak és újra felépítették a milliárdos vállalataikat.
Walt Disney, a híres animátor és filmproducer, első vállalkozása, a Laugh-O-Gram Studio, 1921-ben csődbe ment. Ennek ellenére nem adta fel, és később megalapította a The Walt Disney Company-t, amely mára a világ egyik legismertebb szórakoztatóipari vállalata lett.
Szóval ne félj kérdezni, a legjobb vállalkozók is kérdeznek. Sőt, ők kérdeznek a legtöbbet!
-
Beszélgess tapasztalt vállalkozókkal.
Kérdezd meg őket, hol hibáztak, mire figyelj, mit nem csinálnának újra. Egy-egy történet többet érhet, mint 10 YouTube videó, ahol megmondják mit hogyan csinálj… -
Kérj szakmai segítséget!
Könyvelő, üzleti tanácsadó, marketinges – ők nem kiadás, hanem befektetés. Lehet, hogy pár tízezer forintba kerülnek, de cserébe százezreket menthetnek meg neked. -
Olvass, hallgass, fejlődj!
Nem kell mindent ismerned, de legyen rálátásod a fontos területekre. Legalább alapszinten ismerned kell a vállalkozásod pénzügyeit, jogi hátterét, kommunikációját.
3. Tanulj mások hibáiból!
A világ legolcsóbb tanulási módja: más hibájából tanulni.
István története klasszikus példa. Szakmailag kiváló volt, de a vállalkozói tudás teljesen hiányzott. A lelkesedés vitte előre, de a számok állították meg.
-
Nézz körül a saját környezetedben: kinek sikerült, kinek nem?
-
Miért lett sikeres a helyi virágbolt?
-
Miért zárt be az a menőnek tűnő butik?
A jó vállalkozó nemcsak terméket állít elő, hanem rendszert épít. Ehhez viszont meg kell érteni a vállalkozásod működését is.
Mire számíthatsz a következő részben?
A következő részben mélyebben belemegyünk a pénzügyekbe. Megmutatom, hogyan tudod kiszámolni:
-
Mennyi bevétel kell a túléléshez?
-
Mennyi kell a fejlődéshez?
-
Miért nem elég az, ha csak „nullára kijössz”?
-
Hogyan lehet úgy árakat meghatározni, hogy legyen tartalékod, és még a bérleti díj emelése se borítson meg?
És természetesen ott lesz Balogh Levente (Szentkirályi ásványvíz) gondolata is.
Valamint Jóska bácsi örök tanácsa, amit soha nem felejtek el.
