Piackutatás és marketing hiányosságai
Amikor vállalkozóként belevágsz valamibe, természetes, hogy szerelmes vagy az ötletedbe. A terméked vagy a szolgáltatásod szemed fénye lesz.
De itt egy nagy igazság: a piacot nem érdekli, hogy neked mi a szíved csücske.
A piac azt akarja, amit ő akar. Nem azt, amit te szánsz neki.
És ha ezt nem veszed észre időben, akkor jön a kijózanító ébresztő: üres bolt, kihalt étterem, kongó kassza. És a legrosszabb érzés: a „de hát én mindent megtettem” keserű íze.
A helyzet az, hogy a legfontosabb dolgot mégsem tetted meg.
És tudod, mi a legnagyobb tragédia?
Hogy te úgy érzed mindent megtettél.
Dolgoztál hajnalig, lemondtál a szabadidőről, eladtad a kedvenc motorodat, hogy fedezd a költségeket, és mégsem történik semmi.
Mert a világ nem a legszorgalmasabbakat jutalmazza.
A világ nem azt nézi, ki dolgozik a legtöbbet.
A világ gyorsan megváltozott, azt látja meg, aki a legjobban megmutatja magát.
Ha nem kutatod fel, mire van igény, ha nem mondod el a világnak, hogy itt vagy, akkor ugyanúgy jársz, mint aki el sem indult. Sőt még rosszabbul, hiszen elveszítettél egy csomó pénzt, amit a vállalkozásodba lapátoltál.
Mert a piac nem kérdezi meg tőled, hogy milyen keményen dolgoztál.
A piac csak annyit kérdez:
„Miért halljak rólad?”
És ha nincs jó válaszod, akkor elfelejt.
Kegyetlenül.
Könyörtelenül.
Ezért ne legyél csendes hős a sötét sarokban.
Légy hangos, légy látható, légy ott, ahol a vevők vannak.
A bio szappanos esete
Nóra elképesztően jó minőségű és szép bio szappanokat készített. Minden egyes darab szinte műalkotás volt. Rokonainak, ismerőseinek mutatta, és mindenki dicsérte: „Gyönyörűek!”
Mivel sokan dicsérték azt hitte, hogy ebből majd megél.
Nyitott egy kis boltot a belvárosban, berendezte, befektette minden megtakarítását.
És várt.
És várt.
És várt.
De a vevők nem jöttek. Mert a környéken az emberek nem kézműves luxusszappanra vágytak, hanem olcsó tusfürdőre a hipermarketből.
Nóra nem kutatta fel, hogy kinek, hol, milyen áron lehetne eladni a termékét. Csak abban hitt, hogy „ha valami jó és szép, az kell az embereknek”.
Egy év alatt mindenét elveszítette.
Nem a szappanokkal volt a baj. A piaci igények figyelmen kívül hagyásával.
Ha előtte egyetlen napot szánt volna egy kis piackutatásra, talán még most is meg lenne boltja.
Piackutatás hiánya = halálos hiba
Nem elég azt gondolni, hogy „ez biztos jó lesz”.
Nem elég a család, barátok véleménye: „szerintem ez tuti menni fog”.
Nem elég az ismerősök like-ja a Facebookon.
Nem elég csak képeket feltenni a közösségi médiára.
Kérdezz! Kutasd fel! Tesztelj!
Egyik képzésen megismerkedtem Tom Kendrával, aki pizzasütő tréningeket tart Budapesten.
A tradicionális nápoji pizza sütésének titkát tanítja társával, egy olasz pizzasütő mesterrel, akinek már a nagyapja is pizzát sütött.
Tomnak Pécsen van egy pizzériája. Mesélte, hogy mielőtt megnyitotta volna, az utcán, bevásárló központban és még számtalan helyen végzett piackutatást. Több napon keresztül kérdezgette az embereket. Elmondása szerint több, mint 6000! emberrel beszélt, mielőtt bármit is tett volna.
-
Van rá valós kereslet?
-
Az emberek hajlandók fizetni érte?
-
Tudod pontosan, kik a célcsoportod?
- Hol éred el őket, hogyan szólsz hozzájuk?
Mert a legjobb termék is halott, ha nincs rá vevő.
És figyelj: a „mindenkinek jó lesz” célcsoport nem célcsoport.
A piac vak.
A piac süket.
A piac hideg.
Nem fogja megsajnálni a gyönyörű szappanodat vagy a „szívedből” készült szolgáltatásodat.
Csak akkor vesz tőled, ha azt adod, amit ő akar.
Marketing stratégia hiánya = láthatatlanság
Most őszintén: ha te nem tudod, hogy létezel, akkor hogyan tudnák mások?
A mikrovállalkozások 80%-a úgy gondolja, hogy „a jó munka majd meghozza a reklámot”.
Nos… nem hozza meg.
Van egy rossz hírem, ez régen működött, de ma már nem.
A mai reklám szennyezett korban 3 másodperced van, hogy megragadd a figyelmet. Két éve ez még 6 másodperc volt.
Aki nem, vagy rosszul kommunikál:
-
láthatatlan marad,
-
és akit nem látnak, attól nem vásárolnak.
És miközben te csendben reménykedsz, a hangos, de gyenge konkurencia elviszi előled az ügyfeleket.
Mert nem elég jónak lenni. Jónak is kell látszani.
És most jön a csavar: ha te nem kommunikálsz, a vevők nem azt gondolják, hogy „te biztos szerény vagy”.
Azt gondolják, hogy nem vagy profi.
Hogy nem vagy megbízható.
Hogy nem elég jó a terméked, mert nem mered reklámozni.
Hogy nem is létezel.
A piac könyörtelen. A piacon a látható győz.
De én nem akarok „tolakodó” lenni…
Sokan ezt mondják.
- Ha etikus vagy,
- ha minőséget adsz,
- ha valóban segítesz,
akkor kötelességed elmondani, hogy létezel!
Nem igazságos, ha az etikátlan, silány munkát végzők tömik meg a zsebüket, miközben a valódi értéket képviselők csendben éhen halnak.
Nem tolakodó vagy. Segítesz.
A marketing nem kérkedés. A marketing felvilágosítás.
Ha te nem mondod el a világnak, hogy miben vagy jó, más fogja megtenni. De lehet, hogy nem az igazságot mondják el rólad. Vagy épp nem mondanak semmit. Esetleg rossz híredet keltik.
És a csend a vállalkozás 3. halála.
A MARKETING nem költség, hanem BEFEKTETÉS
Ha jó vagy, de senki sem tud rólad, olyan vagy, mint egy étterem egy sötét sikátorban, amin még cégtábla sincs.
Hiába a Michelin-csillag minőség, ha senki nem talál oda.
Marketing nélkül nincs vevő. Nincs bevétel. Nincs jövő.
A marketing az a fény, ami megmutatja az utat a vevőidnek.
Mit tanulhattál a 3. részből?
- A piackutatás nem luxus, hanem alap.
-
A marketing nem pofátlanság, hanem kötelesség.
-
A jó vállalkozó nem csak dolgozik, hanem kommunikál is.
-
Aki láthatatlan, az előbb-utóbb eltűnik.
-
Aki nem kérdez a piactól, az előbb-utóbb éhen hal.
Mire számíthatsz a 4. részben?
A következő részben megnézzük, hogyan vezeti a káosz, és az irányítás hiánya a vállalkozásokat a bukáshoz.


