A legtöbb mikrovállalkozásban a tulajdonos egyben minden is: vezető, értékesítő, marketinges, könyvelésért felelős, beszerző, futár, ügyfélszolgálat…
Ez egy darabig működik is. Sőt, sokan erre büszkék: „én mindent egyedül csinálok!” De egy idő után ez nem hősiesség, hanem óriási veszélyforrás. A túlterheltség nem erény, hanem a vállalkozásod csendes gyilkosa.
A napi mókuskerékben azonban sokan észre sem veszik, hogy egyre mélyebbre ássák magukat az „egyemberes hadsereg” szerepbe. Pedig ez a szerep előbb-utóbb összeroppant, és magával rántja az egész vállalkozásodat is.
Józsi mindig elfoglalt
Józsi egy ügyes „vizes” szakember volt. Mindenki dicsérte a munkáját, tele volt megrendeléssel.
De egy idő után sokszor nem vette fel a telefont. Mert éppen nagyon elfoglalta a munkája, emiatt nem tudta felvenni a telefont, vagy mert abban a pillanatban annyira ideges volt, hogy már nem akart senkivel beszélni. Gondolta, majd később visszahívja, az ügyfelet, de sokszor elfelejtette.
Csak ritkán válaszolt e-mailekre időben, mert sokszor meg sem nézte. Egyszerűen nem volt rá ideje.
Azt mondta: „Én nem tudok delegálni, úgysem csinálná meg más úgy, mint én.„
Ez a mondat ismerős sokaknak. Csakhogy közben szépen lassan elkezdtek lemorzsolódni az ügyfelei. Az új érdeklődők elpártoltak, mert nem kaptak visszajelzést.
Megpróbált mindent kézben tartani: felmérés, anyagbeszerzés, árajánlatkészítés, stb.
A meglévő ügyfelei idegesek lettek a csúszások miatt. Józsi minden nap 12-14 órát dolgozott, mégis mindenhol késésben volt.
A családja is panaszkodni kezdett, ő pedig egyre fáradtabb lett.
Minden nap egyre feszültebb volt, a motivációja szép lassan elfogyott.
Egy év múlva már nem volt tele a naptár. És nem azért, mert rosszul dolgozott hanem mert egyedül próbált mindent csinálni.
Nem kellett volna sok: egy asszisztens, egy Excel dokumentum, egy kis marketingtámogatás.
De Józsi nem hitt abban, hogy másra lehet bízni valamit.
És a vállalkozása szép lassan széthullott.
Tapasztalatlanság = bizonytalan irány
Sokan úgy vágnak bele a vállalkozásba, hogy felvesznek egy munkatársat, de nincs vezetői tapasztalatuk.
Ez nem baj, ha felismerik, és tanulnak.
De baj, ha azt hiszik, hogy vezetni könnyű.
A vezetés nem csak abból áll, hogy eldöntöd, mit vegyél, hogyan árazz.
Hanem abból is:
Hogyan osztod be az időd?
Az ügyfeleidnek mikor, mit mondasz?
Hogyan szervezd meg a munkát?
Hogyan döntesz gyorsan, ha nincs idő mérlegelni?
Mikor kell nemet mondani?
Hogyan beszélj a munkatársaiddal, (ne felejtsd, ők is érző lények) hogyan motiváld őket?
Hogyan kezelj egy reklamációt, egy hibát, vagy egy krízishelyzetet?
A tapasztalat hiánya sokszor abban ütközik ki, hogy a vállalkozó vagy túl későn dönt, vagy túl gyorsan – és mindkettő veszélyes.
Ha nem tudod kezelni az alkalmazottaidat, az ügyfeleket, a partnereket, az alvállalkozókat, a pénzügyeket és a határidőket egyszerre – akkor a vállalkozásod előbb-utóbb szétesik. Még akkor is, ha a szakmádhoz nagyon értesz.
A vezetés nem ösztön, hanem tanulható készség. És ha nem tanulod meg, fizetni fogsz érte – idővel, energiával vagy pénzzel. Vagy mindhárommal.
Amikor a vállalkozásod túlnő rajtad
Sok cég nem azért megy tönkre, mert nincs benne potenciál, hanem mert a vezető nem fejlődik vele együtt.
Eleinte minden kézben tartható. De aztán jönnek az alkalmazottak, az egyre több ügyfél, a bonyolultabb rendszerek, az adminisztráció, a felelősség. És a vezető, aki sosem képezte magát igazán, egyszer csak rádöbben:
„A saját vállalkozásom túlnőtt rajtam.”
Ez alattomos állapot. Nem egyik napról a másikra történik, hanem lassan, alattomosan.
Először csak elmarad egy hónap végi kimutatás. Aztán a marketinges kérdésére nincs válasz. Majd elfelejtenek visszahívni egy fontos partnert. Végül az egész cég kezd esetlenné válni – mert hiányzik az irány.
A vállalkozás olyan, mint egy repülő, amit először meg kell tanulni kell vezetni, majd folyamatosan részt kell venni további képzéseken, ahol különböző veszélyeket idéznek elő a szimulátorban. Hogy éles helyzetben pontosan tudd mit kell tenned akkor, ha bekövetkezik a vészhelyzet.
A baj ott folytatódik, amikor a vezető azt hiszi, hogy „úgyis megoldja valahogy”, mint eddig is. Csakhogy a méret, a komplexitás, a nyomás már más szintre lépett. És a „majd kitalálom” már nem elég.
Ha a problémára nincs előre kidolgozott forgatókönyv, akkor sorba jönnek a roszz döntések.
Csak higgadtan lehet józanul gondolkodni.
Mi a következménye?
-
Kapkodás.
-
Folyamatos túlóra – nem csak a vezetőnél, hanem az egész csapatnál.
-
Elégedetlen kollégák, mert nincs irány, nincs rendszer, nincs döntés.
-
Ügyfélpanaszok – mert valaki mindig lemarad valamiről.
-
Pénzügyi káosz – mert nem volt idő átgondolni a folyamatokat.
-
Kiégés – nemcsak a vezetőé, hanem a csapaté is.
És végül? A vállalkozás növekedés helyett összezsugorodik.
Visszahúzódik.
Vagy egyszerűen elvérzik a káoszban.
A megoldás?
Tanulni. Alázattal. Tudatosan. Folyamatosan.
-
Egy jó könyv néha többet ér, mint egy éjszaka plusz munka.
-
Egy tréning, egy tanácsadó, egy külső szem időben rengeteget segíthet.
-
És a legfontosabb: merni beismerni, hogy vezetni is tanulni kell.
A delegálás művészete – és bátorsága
Alex Becker könyvében olvastam egy nagyon tanulságos hasonlatot, ami hűen tükrözi, hogy miért is fontos a delegálás.
„Arra koncentrálj, amiért fizetnek.”
Képzeld el, hogy minden egyes lefutott kilométer után 1 000 dollárt kapsz.
De a futás mellett neked kell:
-
gondoskodnod az ételről,
-
magadnak kimosni a ruhádat,
-
cipőt venni, ha elszakad,
-
ki kell találnod hol töltöd a következő éjszakát,
-
és még a saját vízellátásodat is neked kell megoldanod, cipelheted futás közben.
Mi történik?
Egyszerűen nem tudsz annyit futni, amennyit szeretnél – mert az energiád elmegy azokra a dolgokra, amik nem hoznak közvetlenül pénzt.
De mi van, ha kiszervezed?
-
Ételt visz neked valaki.
-
Más mossa a ruhádat.
-
Az új futócipődet kikészítik.
-
Valaki megszervezi, hogy hol tudj aludni.
-
A frissítőt odakészítik az út szélére.
Igen, fizetsz ezért.
De te közben csak a futással foglalkozol, hogy minél több kilométert tudj lefutni, mert téged ezért fizetnek.
Semmi mással nem kell foglalkoznod csak azzal, amivel a legtöbb pénzt keresed.
És minden egyes kilométer 1 000 dollárt hoz.
Mit jelent ez egy mikrovállalkozásban?
-
Ne te készítsd a számlákat, ha más meg tudja tenni helyetted.
-
Ne te szerkeszd a grafikát, ha közben új ügyfeleket hozhatnál.
-
Ne te javítsd a weboldalt, ha nem ez a fő profilod.
A pénzt nem a feladatok darabszáma után kapod, hanem az érték után, amit teremtesz.
És az az érték ott keletkezik, ahol a szakértelmed találkozik a fizetőképes igénnyel.
Ez a te „futásod”. Minden más csak teher a hátizsákodban, ami lelassít és hamarabb elfáraszt.
Sok mikrovállalkozó azért nem ad ki feladatokat, mert fél:
„nem csinálják meg jól”,
„nekem kell majd kijavítani”,
„minek fizessek másnak, ha én is meg tudom oldani?”
Ez az út a kiégéshez vezet. A vezető kiégése pedig a vállalkozás lassú halála.
Mindenkinek egy nap 24 órából áll.
Ezt jól be kell tudni osztani.
A delegálás nem gyengeség, hanem érettség. A jó vezető tudja, hogy az ideje a legdrágább erőforrása. És azt arra kell fordítania, amit csak ő tud elvégezni.
Minden más vagy automatizálható, vagy kiszervezhető.
Igen, néha hibáznak mások.
Igen, néha nem tökéletes.
De ha minden rajtad múlik, akkor te vagy a szűk keresztmetszet.
És egy vállalkozás nem nőhet túl a vezetője kapacitásán.
Különösen fontos ez akkor, amikor a vállalkozás már növekszik.
Ha mindig csak egy ember tud mindent, akkor nincs szabadság, nincs fejlődés – csak kényszer.
Mikor kezd el szétesni egy vállalkozás?
- Amikor a vezető nem alszik rendesen.
- Amikor nincs heti tervezés, csak tűzoltás.
-
Amikor már nem öröm a munka, hanem csak robot.
- Amikor nincs idő a fejlődésre, csak a túlélésre.
-
Amikor minden döntés lassú, minden változtatás fájdalmas.
A szétesés nem látványos.
Csendes.
Lassan történik.
Először csak késik egy válasz, rosszul kezeled az ügyfelet, nem foglalkozol a reklamációval vagy elmarad egy ajánlat. És végül üres a naptár.
És mire észbe kapsz, már nincs mit megmenteni.
Az évek alatt kiépített ügyfélköröd szép lassan elpártol tőled.
Mit tanulhattál a 4. részből?
-
Egy jó szakemberből nem automatikusan lesz jó vezető.
-
Aki mindent maga akar csinálni, az előbb-utóbb elbukik.
-
A vezetés tanulható, a delegálás pedig elengedhetetlen.
-
Ha nem tanulsz irányítani, nem tudsz növekedni.
-
A vállalkozás fejlődése ott kezdődik, ahol a kontrollmániát elengeded.
Mire számíthatsz a 5. részben?
A következő részben megnézzük, hogyan ássa alá a csapnivaló ügyfélkezelés a vállalkozás hírnevét és bevételeit.

