KÜLSŐ GAZDASÁGI TÉNYEZŐK ÉS PIACI VÁLTOZÁSOK
AZ ÜZLETI VILÁGBAN VANNAK DOLGOK, AMIKRE NEM VAGY RÁHATÁSSAL
Nagyon fontos, hogy foglalkozz vele: ha nem figyelsz rájuk, összeroppanthatják a vállalkozásodat.
Ez az a rész, amit sokan szeretik kifogásként használni:
„Drága lett az alapanyag.”
„A vevőknek nincs pénzük.”
„A kormány döntése miatt…”
„Bejött egy multicég, elvitt mindenkit…”
Bla., bla, bla..
Való igaz: a külső környezet változik.
Viszont, ha ezek valós indokok lennének, akkor mindenki tönkre menne. De ez közel sincs így.
A kérdés nem az, hogy valami megváltozik-e, mert ez nem újdonság, hiszen minden örökké változik. Ami ma pont ideális az üzletednek, az lehet, hogy holnap már nem lesz az.
A fő dolog az, hogy a változásra te hogyan reagálsz.
Az asztalos, akit megelőzött a trend
Tamás asztalosként dolgozott egy vidéki kisvárosban. 20 éven át csinálta ugyanazt:
-
egyedi bútorok,
-
kézműves kidolgozás,
-
szájhagyomány útján jöttek az ügyfelek.
Aztán jött a változás:
-
a faanyag ára a duplájára nőtt,
-
a multik akciós bútoraival nem tudott árban versenyezni,
-
a fiatalok már a közösségi médián nézelődtek – legtöbben nem az ismerős ajánlására vártak. Sajnos ez van, a világ felgyorsult. Az online térben szinte minden információ másodpercek alatt birtokodban van.
Tamás pontosan ugyanúgy dolgozott, mint addig.
Viszont figyelembe kellett volna vennie azt a tényt, hogy bútort az emberek nem havi rendszerességgel vásárolnak. Ezért a vállalkozása a „ritka vásárlás” kategóriájába tartozik. Emiatt ez a típusú vállalkozás elsősorban az új ügyfelek megszerzésére kell, hogy építsen. Ellenben egy étteremnek az a legfontosabb, hogy a vendégei gyakran visszatérjenek.
Mivel Tamás a változásra nem volt felkészülve, a világ szép lassan elment mellette.
Egy év alatt a bevétele 60%-kal csökkent.
És nem azért, mert rosszabb lett a munkája.
Hanem mert nem figyelt arra, ami körülötte történik.
KÜLSŐ TÉNYEZŐK
Mi számít külső tényezőnek? Mire figyelj?
-
Infláció: megeszi a nyereséged, ha nem árazol újra.
-
Alapanyagárak: ha nem kalkulálsz előre, veszteséges leszel.
-
Technológia: ami 3 éve még előny volt, ma alapelvárás (pl. online időpontfoglalás).
-
Vásárlói szokások változása: másképp vásárolnak a mai húszévesek, mint a negyvenesek.
-
Törvényi szabályozások: áfa, adók, GDPR – ha nem vagy naprakész, bírság lehet a vége.
-
Versenytársak megjelenése: ha új, erősebb vagy innovatívabb cég lép be a piacodra, észre sem veszed, és már el is vitte az ügyfeleid nagy részét.
De én kisvállalkozó vagyok – mit tehetek?
-
Sokan hiszik, hogy egy mikrovállalkozás „túl kicsi ahhoz, hogy reagáljon”.
Ez pont fordítva van.A kicsik gyorsabban tudnak alkalmazkodni, mint a nagyok – ha van nyitottság és figyelem.
Például:
-
Ha emelkedik az alapanyag ára, ne halogasd hónapokig az áremelést – kommunikáld őszintén, időben. El kell mondanod, hogy miért leszel drágább.
-
Ha jön egy új konkurens, tanulmányozd, mit csinál jól, és reagálj rá: jobb kommunikációval, gyorsasággal, egyediséggel.
-
Ha kevesebb a vevő, kérdezd meg őket: mi hiányzik nekik? Miért nem választanak téged?
-
A kulcsszó: PROAKTIVITÁS
Proaktivitás jelentése: előrelátó, kezdeményező magatartás, amikor valaki nem megvárja a problémát, hanem előre cselekszik annak megelőzésére.
A sikeres vállalkozások nem várnak, hanem felkészülnek.
Nem sodródnak az árral, hanem irányítanak.
És amikor jön az özönvíz, nem akkor kezdenek hajót építeni.
A sikeres vállalkozók egyik legfontosabb ismérve nem az, hogy mindent előre tudnak – hanem az, hogy nem várják meg, amíg baj lesz.
Ők azok, akik akkor lépnek, amikor más még csak nézelődik.
A proaktív vállalkozó figyel.
Nemcsak magára, hanem a piacra, a trendekre, a vevői visszajelzésekre, a világban zajló változásokra.
Ő az, aki nemcsak tudja, hogy jön a vihar –
hanem addigra már bezárt minden ablakot, és előkészítette az esőkabátot.
És mi a különbség a reaktív és a proaktív között?
-
A reaktív akkor emel árat, amikor már mínuszban van.
-
A proaktív akkor tesz lépést, amikor még biztonságban van – és ezzel megelőzi a bajt.
-
A reaktív akkor keres új ügyfelet, amikor már nincs munkája.
-
A proaktív mindig építi a kapcsolatokat, mielőtt szüksége lenne rájuk.
-
A reaktív azt kérdezi: „Most mit csináljak?”
-
A proaktív már tudja: „Ezt léptem meg két hónapja, és most látom az eredményét.”
A proaktivitás nem bonyolult dolog.
Nem kell hozzá különös tehetség.
Csak figyelem, kíváncsiság, és hajlandóság a változásra.
És ez az a tulajdonság, ami különbséget tesz a túlélők és az áldozatok között.
Mire figyelj most, 2025-ben?
-
Automatizálás: az AI és a szoftverek nem a jövő, hanem a jelen. Használd őket!
-
Vizualitás és online jelenlét: ha nem vagy jelen a neten jól és hitelesen, nem vagy sehol.
-
Pénzügyi rugalmasság: legyen tartalékod legalább 3, de inkább 6 hónapra.
Legyen B terved. -
Vevői élmény: egy elégedett vevő többet ér 10 reklámnál.
Mire számíthatsz a 6. részben?
A következő részben megnézzük, hogyan ássa alá a csapnivaló ügyfélkezelés a vállalkozás hírnevét és bevételeit.
